Därför kan träning och KBT hjälpa dig

886-1

Det är vanligt att man någon gång i livet känner att man behöver hjälp med att balansera sin mentala hälsa på ett bättre sätt. För detta kan det krävas att man besöker en terapeut eller psykolog som kan hjälpa en med det man behöver.

Förr i tiden var det sammankopplat med ett visst stigma att känna att man ville gå till en psykolog. Idag är detta dock inte ett faktum utan allt fler väljer att besöka en psykolog vid något tillfälle i sitt liv. Det kan handla om att man går igenom något traumatiskt eller något helt annat. Oavsett vad ens orsaker är så finns det inget att skämmas över, snarare visar det att man har en styrka och tar ansvar för sitt eget liv på ett positivt sätt.

Caroline Kraus är en erfaren psykoterapeut i Stockholm som under åren hjälpt mängder av människor och hon tar emot personer från alla delar av livet. Det spelar helt enkelt ingen roll vilken anledning man har till att besöka henne. Hon kan hjälpa till. Nyfiken på att få veta mer – på den här sidan läser du mer om kbt terapi i Stockholm och kan se om det är något för dig eller inte.

Fördelar med att besöka en psykoterapeut eller psykolog

  • Du får en utomstående som kan lyssna på det du har att säga utan att lägga något värde i det eller utan att ha en emotionell relation med dig. Detta ger dig nya perspektiv på det hela och kan hjälpa dig framåt.
  • Du får verktyg du kan använda dig av för att hantera situationer relaterat till dina tankar i vardagen. Det är bevisat att därför kan träning och KBT hjälpa dig men det finns mängder av verktyg du kan använda dig av som garanterat fungerar.

Media skriver om KBT

886-2

Det skrivs ofta om just psykoterapi och KBT i media. Detta har att göra med att allt fler väljer att gå och prata med någon och det är helt enkelt inte längre ett problem eller något man måste tala tyst om.

Expressen skriver i en artikel om hur träning är ett bra komplement till KBT-terapi och därför kan träning och KBT hjälpa dig är något som allt fler upptäcker. Man måste bara ta ett eget beslut kring hur man kan hjälpa sig själv genom att prova.

Sydsvenskan skriver i en artikel om KBT-terapi för att stoppa relationsvåld och detta är såklart en mer allvarlig del av hur det kan hjälpa att gå i terapi. Det viktiga är att man pratar om det och inte längre gömmer undan problem utan låter dem komma upp till ytan.

Att läsa om det hela är alltid bra för den som vill känna att man inte är ensam och den som vill få inspiration till vad man kan göra för att förbättra sitt liv. Att veta hur man ska välja psykolog är dock svårt men det finns ett par saker man kan göra för att öka chansen för att välja rätt.

Så väljer du rätt psykolog

  • Börja med att kolla runt vilka möjligheter som finns där ute. Det är alltid bra att surfa runt på webbsidor och kolla priser. De flesta psykologer är idag anslutna på ett sådant sätt att du inte betalar mer än för ett specialistbesök men det kan variera. Sedan kan du göra upp en budget för att se hur mycket du har råd att lägga på detta. Det ska ju vara en investering och ingenting annat. Då är det viktigt att du lägger pengar på det som du faktiskt har.
  • Våga fråga någon annan om de har bra tips. Det är vanligare än man tror att man går till en psykolog så chansen är stor att du känner någon som har gått. De bästa tipsen kommer ofta från personer som känner dig eftersom de vet hur du är och vad du behöver. Allt handlar om att våga prata om det.
  • Kolla på nätet vad andra säger om sina besök hos en viss psykolog. Här är det viktigt att läsa med en viss källkritik men gör man det kan man få en bra bild av vad andra tycker om en psykolog. Kom bara ihåg att du måste läsa flera personers rekommendationer så att du försäkrar dig om att du inte bestämmer dig baserat på vad en enda person har tyckt.
  • Boka ett möte och be om att få komma dit och tala med psykologen. Då kan ni båda bilda er en uppfattning om ifall ni passar ihop och om det kommer att ge något att gå dit. Det är viktigt att du känner förtroende för den psykolog du väljer så känns det inte bra kan och bör du välja någon annan istället. Vissa har gratisbesök den första gången men ta reda på detta i förväg för att du inte ska få några överraskningar.
  • Se sist men inte minst till att du förstår vad som gäller för dina besök. Vad som gäller och vad som ingår i det pris du betalar. Ställ frågor om du är osäker på något. Det är viktigt att du är trygg med dina val.

Därför kan träning och KBT hjälpa dig

886-3

Genom att ta ansvar för sin egen hälsa och ta de beslut man kan för att må så bra det bara går så kommer man att öka chansen för att man tar ett bra beslut och mår bättre än någonsin. Vare sig man tränar och går hos någon eller väljer bara det ena så är det viktigt att du tänker igenom dina beslut och litar på dig själv.

Gör du det kommer du att kunna känna dig nöjd med dina val och du kommer med stor sannolikhet att kunna se fram emot ett liv där du tar till vara på varje dag utan att ägna dem åt att oroa dig eller känna att du inte duger. Kriser kommer och går och då kan man få hjälp. Det är viktigt att se till att man förstår att man inte är ensam.