Allmänt

Lär dig hantera rädslan inför födseln

Det spelar ofta ingen roll om du är jätteglad över graviditeten eller inte. När den stora dagen närmare sig blir de flesta mer eller mindre nervösa. För en del så skuggas den glada händelsen av ren skräck. För att göra det lättare för dig själv kan du förbereda dig långt i förväg. Det finns olika metoder som lär dig hantera rädslan inför födseln. Som kan hjälpa dig att njuta av det hela, trots att det kanske gör ganska ont. Du får kontroll över din kropp och vad som händer, vilket gör det lättare att föda fram barnet. 

Långt innan det är dags för förlossningen kan du lära dig hur du ska handskas med smärtorna och oron. Bland annat så har andningen mycket att säga till om. Kan du behärska din andning kan du klara av ganska mycket här i livet. Inte bara att föda barn, men även andra former av stress. För det är inte lätt med en förlossning, även om du snabbt glömmer det hela när du välkomnar din lilla bebis. Din partner kan också ha nytta av att lära sig mer om hur du hanterar skräcken. Dels för att hjälpa dig men också för att må bättre själv. 

Hur du kan föda utan rädsla

En viss spänning är helt normal. Det är ett mirakel varje gång en kvinna blir gravid och föder fram ett barn. Men det verkar så jobbigt och du har kanske hört flera hemska historier från dina väninnor. Många som föder barn för andra eller tredje gången kan också vara ängsliga om de hade det svårt förra gången. Lär dig mer om konsten att föda utan rädsla. För det är nu så att ju mer du spänner dig och låter skräcken ta över desto värre blir det. En kropp som är avslappnad och lugn gör mindre ont och det blir lättare att få fram barnet.

Nu är det naturligtvis lättare sagt än gjort. Men det är här som alla övningarna kommer in i bilden. Du kan redan flera månader i förväg börja förbereda dig. När det väl är dags så kan du det där med andning och hur man slappnar av. Och skulle du glömma något kan din partner påminna dig. Det uppmuntras nämligen att båda två tar kurserna eller läser informationen. På det sättet kan båda två bli lugnare och du kommer att kunna få mer stöd av din partner. 

Träna dig lugn inför födseln

Som en del av förberedelserna så brukar det rekommenderas en del fysisk träning. Alla som varit gravida vet dock att du känner dig lite som en val. Otymplig och med balansen helt i olag. Enkla rörelser blir svårare ju längre fram du kommer. Men något som de flesta klarar av och som även hjälper dem med en så viktiga kontrollen är yoga. Många har haft nytta av yoga för gravida. Den är speciellt utformad för att passa otympliga kroppar och kvinnor som lider av halsbränna. 

Men yoga är så mycket mer än bara bra för kroppen. Man lägger stor vikt på andningen och det är något som kan vara till hjälp under förlossningen. Det handlar återigen om den så viktiga kontrollen. Att kunna bruka din kropp så att den jobbar tillsammans med födselvärkarna istället för mot den. Det är naturligtvis inte så lätt men med gravidyoga har du en bra förberedelse. Din kropp blir starkare och du lär dig hantera både rädsla och smärtor. Här berättar Corren om hur kvinnor får hjälp. 

När BB stödjer dig

I en perfekt värld skulle alla vara uppmuntrande och stödjande när du ska föda barn. Och de flesta som jobbar på BB har just denna egenskap. De har valt att arbeta med barnafödslar av en anledning. Därför har vissa kliniker också valt att gå ännu ett steg längre. Genom att tillämpa vissa metoder för att lugna ner de kvinnor som är rädda så har de haft stora framgångar. Troligtvis är det ingen kvinna som är helt lugn inför en födsel. Det är en så pass stor och omvälvande sak att alla bävar lite grand. Och smärtorna är minst sagt verkliga, de kan skära genom dig som en kniv. 

Då är det skönt att ha en lugnande röst som talar om hur du kan slappna av. Som gör det lite lättare att klara av det hela. SvT rapporterar om projekt för att föda utan rädsla. Det är ingenting som dessa sköterskor måste göra för att klara av sitt arbete. Men de har en djup känsla för kvinnor och deras barn. De vill att det ska bli en så positiv upplevelse som möjligt. Att allting ska gå bra och det ska kunna bli något du minns med glädje. 

Planera för en lättare födsel

Det är sant att du inte vet hur förlossningen kommer att bli förrän du står där. Eller kanske ligger ner om du har vissa problem som gör att du måste få medicin eller att de måste sätta igång förlossningen. Den andra gången så kan det bli lättare, för att din kropp redan har gått igenom det hela en första gång. Många omföderskor upplever att det inte alls gör lika ont som den första gången. Men det vet du som sagt inte i förväg. Därför lönar det sig att vara förberedd på precis allt. 

De flesta har packat sin lilla väska flera veckor i förväg. Du vill ha dina kläder, ombyte för barnet och kanske en bok att läsa medan du väntar. Men vad som är ännu viktigare är att vara redo mentalt. Du kanske ser fram emot att få hålla ditt lilla barn i famnen. Allting var planerat från början till slut. Men att föda barn kan vara jobbigt, och därför måste du förbereda dig. 

Gravidyoga är ett bra sätt att lära sig kontrollera andningen och kroppen. Det finns också bra kurser som lär dig vad som kommer att ske. När du vet vad du kan förvänta dig är det lättare att handskas med det. Det är klart att smärtorna är svåra att föreställa sig. Men din glädje kommer också att kompensera för mycket av det du går igenom. Det är en komplicerad och helt fantastisk händelse. 

Hur du hanterar rädslan

Så du har gått alla kurserna, läst böcker och verkligen förberett dig. Vad du också kan göra är att hålla kroppen i trim. Att gå en promenad kanske är det sista du har lust med, speciellt de sista månaderna. Men det kan göra stor skillnad för din förlossning. En frisk och väl tränad kropp kan klara av mer, och du blir inte heller lika trött så fort. Det är inte fråga om hård träning, i alla fall inte om du var en helt vanlig motionär tidigare. Men att vara fysiskt aktiv är viktigt.

Naturligtvis ska du också äta rätt kost. Det är något du helst ska börja med redan innan du blir gravid, om du går i tankarna. Alla går upp i vikt under graviditeten, men du vill inte att det ska vara överdrivet mycket. Alla dessa saker sammanlagt kommer att ge dig en god start inför förlossningen. Det är lättare att hantera rädslan när du vet vad som ska hända, klarar av det där med andning och har gjort vad du kan för att vara frisk och sund.