Bättre IT-miljö

tangenterDe flesta företag idag kämpar på i de gamla vanliga fotspåren när de gäller IT relaterade lösningar. Det beror på att man är van att köra sina system på ett speciellt sätt fast det kanske inte många gånger fungerar så bra. Gamla system kan ställa till det mycket och det kan även blir dyrare att ta hand om vissa äldre system än att köpa
en helt ny typ av datorsystem.

Vissa står också i stargroparna och vet inte var man skall börja och det finns även pengar att spara in här bara man är smart och vet vilka tjänster som finns därute.

Vi skall planera för en bättre IT-miljö och det kan du få med olika typer av tjänster som är viktiga för ett företag. Det kallas för helpdesk och det är professionell datorsupport som ni kan få genom att tillexempel ringa, chatta, skicka e-post och liknande. Vilken typ som ingår kan ni förhandla fram och det finns även helpdesk som ges dagtid och även den som ges 24 timmar om dygnet om det är bråttom. En helpdesk kan alltid anpassas efter kundens behov och är nödvändigt om man inte själv har anställda IT tekniker.

Helpdesk kan också ingå när ni köper nya servrar och tjänster och det är ett krav som ni alltid skall ställa. För att krånglar det så skall det kunna lösas på bästa sätt. Någonting som man även skall titta på är så kallade molntjänster som finns både i gratisversioner och betalda. Vad är nu detta undrar du, och för att förklara det på ett lättförstående sätt så handlar det om e-post tjänster, Word, Excel etc. direkt på nätet. En vanlig typ av molntjänst som många använder sig av är Google mail, Dropbox för att spara filer på nätet.

Fördelen med molntjänster är att du kan komma åt dina arbeten vad än du befinner dig, och det blir som att ha kontoret på nätet helt enkelt. Genom att du jobbar hela tiden på nätet så sparas allt arbete online och du kan på detta sätt även komma åt allt via vilken dator som helst. Det enda du behöver spara är inloggningen och länkarna. Visst är det smart med molntjänster?!

Ett företag kan dra nytta av smarta molntjänster för att spara in dyra licenskostnader och även bli flexibel. Helpdesk är ett måste för en bättre och säkrare IT-miljö där problem kan lösas på ett proffsigt sätt utan större driftstörningar som kostar företag ibland miljoner varje år.